środa, 21 marca 2018

Druga chusta na drutach. Chusta ażurek, wzór by me.

Nauka chusty na drutach

Dzisiaj będzie dużo czytania, bo post i ma dużo tekstu i dużo zdjęć. Tym (klik) postem zachęcałam do nauki pierwszej i bardzo prostej chusty na drutach. Komu pierwsza chusta poszła dobrze, może zrobić podejście do tej z aktualnego  posta, którą nazwałam chustą numer dwa. Jako kolejną może wybrać chustę z TOP 10 po prawej stronie bloga, na pasku bocznym o tę (klik), jest to chusta z ażurowym dołem, gdzie wzór przerabia się zarówno na prawej jak i na lewej stronie.

Baza

Baza tej chusty jest taka sama. Inny jest kolor, inna włóczka- także zapasy chomikowe. Druty również najgrubsze jakie mam, czyli 8 mm akrylowe KP skręcane. Polecam akryle grube, bo dobrze suwają się po nich oczka, nie za szybko jak na metalach i nie za wolno jak na drewnianych.
Tak samo dodajemy oczka jak w chuście nr 1. (pierwszy link)
Inaczej natomiast wykończymy sobie chustę. Zastanawiałam się jaki wzorek Wam dołożyć, aby chusta miała kolejny stopień komplikacji. Nie za duży i nie za mały. Ot kolejny krok w nauce, ale jednak krok a nie dziesięć.

Ażur do chusty nr 2

Ażur, do chusty nr dwa starałam się dobrać maksymalnie prosty. Pamiętam, jak próbowałam zorientować się, o co chodzi z tymi skomplikowanymi wzorami na druty. Nijak na początku nie mogłam niczego zrozumieć. Nikt nie powiedział mi, że tak naprawdę moja dezorientacja wynika... z pewnego bałaganu. Bałaganu, który powodują opisy. O czym ja Wam tu próbuję powiedzieć? Ano o tym, że nie ma jednolitego sposobu oznaczeń w schematach drutowych. I galimatias wynika głownie z tego. Jak sobie radzą wytrawne dziergaczki z tym, że np. narzut raz jest jako taki znaczek a raz jako taki? Radzą sobie, bo mają doświadczenie. Potrafią patrząc na zdjęcie rozszyfrować wzorek. A jeśli jest minimalny schemat, to on w połączeniu ze zdjęciem daje dużo informacji.
Nie mamy takiego doświadczenia zaczynając z ażurem zaczynając z chustami. Dlatego pewne wzory wydają nam się bardzo trudne.
A trudne są, bo po pierwsze w chuście cały czas przyrastają nam oczka, (dwa miejsca przyrostu) a po drugie trzeba je odpowiednio przerabiać, żeby ażur nam wyszedł.
Ale do brzegu z tą opowieścią. Na chustę numer dwa dobrałam Wam do bazy, ,a w więc body, czyli części gładkiej chusty- bardzo  prosty ażurek.
Prostszy jest od chusty z posta abc chustowe, bo ażur ten przerabiamy tylko na prawej stronie, a na lewej wszystkie oczka jako lewe lub tak jak schodzą z druta, a schodzą jako lewe.

Taki (klik) tutaj wykorzystałam go w czapce i pomyślałam, że jest na tyle prosty, że powielimy go sobie w chuście, opis został dostosowany do chusty, a więc do strony prawej i lewej robótki. Link pokazałam, abyście zobaczyły sobie wzorek.

Rozpiska wzoru ażurowego


Wzór to powtarzanie 6 oczek w poziomie, w różnej kombinacji, podałam ją poniżej.
Wzór powiela się w pionie i w poziomie. W poziomie to najpierw robi się miedzy gwiazdkami wzór. czyli liczba oczek podzielna przez 6.
W pionie wzór jest od rzędu 1 do rzędu 7, rząd 8 to oczka lewe. Następnie powtarza się znowu od rzędu 1 do 7. Tak naprawdę patrząc na ten wzór to mamy go w 1,3,5,7 rzędzie. Czyli jakby cały czas powtarzamy te rzędy. Bo parzyste to oczka lewe.
Na co musimy uważać powielając wzór? Żeby pilnować się jak odłożymy chustę po robieniu, na którym rzędzie skończyłyśmy. Jak na 5 to robimy od 6. jak na 6 to robimy od 7. To są bardzo proste rzeczy o których piszę, niemniej jednak ważne.


Występują w tym wzorze:
o - narzuty,
I - oczka prawe,
/-  2 oczka razem położone na lewo,
\ -2 oczka razem położone na prawo,
/I\ -3 oczka razem pierwsze oczko z tyłu potem przełożone drugie i trzecie i przerobione razem na prawo,
1,3,5,7- to rzędy na prawej stronie chusty
2,4,6,8 -rzędy na lewej stronie chusty
1. *3 oczka prawe, narzut, 3 oczka razem, narzut* powtarzać od gwiazdki * do gwiazdki*
2,4,6,8 etc wszystkie oczka uzyskane z narzutów w nieparzystych rzędach przerabiamy na lewej stronie (w parzystych rzędach) tak jak schodzą z druta, czyli na lewo, bo pracujemy prawa i lewa strona chusty
3. * 2 razem, 1 prawe, 2 razem, narzut, prawe, narzut* powtarzać od * do *
5. *3 razem, narzut, 3 oczka prawe, narzut* powtarzać od * do *
7. * narzut, 1 oczko prawe, narzut, 2 razem, 1 oczko prawe, 2 razem,* powtarzać od * do *
Wzór w pionie, powtarzamy od rzędu 1 do 7. 9wiadomo rząd 8 oczka lewe)

Przejście z części gładkiej w ażurową

Na wstępie napiszę, że komu tutaj wydaje się opis za trudny. Niech skoczy sobie od razu do podpunktu kolejnego, "a jeśli... na skróty". Tam opisuję, jak jeszcze prościej zrobić ażur.

Przejście z części gładkiej w ażurową, musi się dokonać tak by nam pasowały oczka w body. Ażur mamy jakby co 6 oczek. więc część gładka body powinna być taka, aby była kompatybilna do ażuru
3 oczka brzegowe.....ilość oczek podzielna przez 6, oczko centralne (wokół którego pośrodku dochodzą z obu stron narzuty)... druga strona chusty, czyli ilość oczek podzielna przez 6, 3 oczka brzegowe.

Teoretycznie wszystko na ten moment jest proste.
Kiedy sprawa się komplikuje nam? Komplikuje się nam, bo przyrastają nam cały czas oczka, w tych samych miejscach, gdzie przyrastały nam w body. I musimy myśleć jak je przerabiać, aby pomimo przyrostu wychodził nam także na tych oczkach ażur. (czy w tym momencie jasno tlumaczę???) Jak je przerabiamy zależy od tego, w którym rzędzie jesteśmy. Jeśli takie
oczko jest pojedyncze, to wiadomo robimy jako prawe, jeśli jest więcej, albo jako 2 razem, albo jako prawe , wszystko zależy w którym rzędzie ażuru akurat jesteśmy. Starałam się te nadprogramowe oczka także wam objąć opisem. 

Ja przeszłam mając w body narzucone 93 oczka na części gładkiej.(bez brzegowych)




Robiąc wzór ażurowy przerobiłam rząd 1 zaczynając od narzutu przed
* potem przerabiałam to co miedzy gwiazdkami
1 rząd* 3 oczka prawe, narzut, 3 oczka razem, narzut*

2 rząd po przerobieniu wszystkich oczek i policzeniu ich wyszło mi tak 3 brzegowe, 95, 1 centralne, 95, 3 brzegowe.

Teraz według rozpiski ze wzoru robimy rząd 3 miedzy gwiazdkami.
Tak: oczka brzegowe, narzut, miedzy gwiazdkami rząd 3

*2 razem, 1 prawe, 2 razem, narzut,
prawe, narzut*

Po lewej stronie oprócz oczek brzegowych wszystko przerobione jest jako oczka lewe.



5 rząd. oczka brzegowe, narzut, przerabiać między gwiadkami *3 razem, narzut, 3 oczka prawe, narzut* powtarzać od * do *
oczko środkowe, nadal między gwiazdkami ale zacząć od narzutu, oczko prawe, narzut, tu dopiero wskakuje w 3 razem (dalej patrzcie miedzy gwiazdkami )i narzut i 3 oczka prawe narzut skończyć na oczkach brzegowych

6. rząd oczka lewe oprócz brzegowych
7. rząd oczka brzegowe narzut, 1prawe, 2 razem,  teraz miedzy gwiazdkami
* narzut, 1 oczko prawe, narzut, 2 razem, 1 oczko prawe, 2 razem,* powtarzać od * do *
  narzut, dochodzimy do centralnego,
narzut, prawe, 2 razem, narzut, prawe, narzut, 2 razem, prawe, 2 razem, patrzymy miedzy gwiazdki, dalej  narzut i 3 brzegowe
8. oczka brzegowe i oczka lewe
Mam w tym miejscu taka ilość oczek 3 brzegowe, 100, oczko centralne, 100, 3 brzegowe, czyli 207 oczek

Dalej wzór w pionie, powtarzamy od rzędu 1 do 7.



Ażur robimy na taką wysokość na jaką chcemy.
Jaka jest zasada b prosta tego wzoru, ze tam gdzie do 5 oczek dalej już one się zwężają do 1, a tam gdzie jest 1 poprzez narzuty rozszerzają się do 5.
9 rząd teoretycznie powielenie rzedu 1
* 3 oczka prawe, narzut, 3 oczka razem, narzut*
ale ze po brzegowych dochodzą nam oczka z narzutów, musimy je dopasować do wzoru
a wiec 3 brzegowe, narzut, 3 oczka razam,narzut, 3 prawe dalej miedzy gwiazdkami,





dochodze do centralnego, narzut, prawe narzut centralne
narzut, 3 razem,narzut , 3 prawe, narzut, ... 3 razem dalej miedzy gwiazdkami, prawe, narzut, 3 brzegowe
10 brzegowe i oczka lewe
11 powielenie rzędu 3
*2 razem, 1 prawe, 2 razem, narzut, prawe, narzut*
3 brzegowe, narzut, prawe, narzut, prawe, narzut, teraz miedzy gwiazdkami, 2 razem,prawe, narzut, srodkowe, narzut, prawe,narzut, prawe, narzut,miedzy gwiazdkami, 2 razem, 1 prawe, narzut, 3 brzegowe
13 powielenie 5 *3 razem, narzut, 3 oczka prawe, narzut* powtarzać od * do *
3 brzegowe, narzut, 2 razem, 3 prawe, od gwiazdki do gwiazdki, 3 razem, narzut, srodkowe, narzut, 2 razem, 3 prawe, narzut, od gwiazdki do gwiazdki, 3 razem, narzut, 3 brzegowe
15 powielenie 7
* narzut, 1 oczko prawe, narzut, 2 razem, 1 oczko prawe, 2 razem,* powtarzać od * do *
oczko brzegowe, narzut, prawe, od gwizdki do gwiazdki, narzut, prawe, narzut, środkowe
od gwiazdki do gwiazdki, narzut, prawe, narzut, prawe, narzut, 3 brzegowe

Wysokość ażuru zależy od Was

Tak naprawdę cały ażur to rozrastanie się
1 oczka aż do 5 a potem zbieranie aż do 1


Wykończenie chusty

Ja jeszcze przerobiłam kilka rzędów, bo zwyczajnie rozpędziłam się. Jeśli wysokość ażuru wydaje wam się na początek za mała i wy go powielcie jeszcze do 3 powtórzenia wzoru na wysokość.
Ja zakończyłam. Zakańczałam oczka na prawej stronie. Robiąc tak dwa oczka razem przerobione jako prawe, z pętelki przerabiałam oczko prawe i ponownie 2 razem jako prawe. Tak robiąc uzyskujemy bardzo elastyczne wykończenie chusty. Przyda nam się ono przy formowaniu chusty.

Zakańczanie oczek na drutach


Jak ja chustę formuję i naciągam? Bardzo prosto. Piorę ją. Następnie wieszam na sznurku w następujący sposób: tam gdzie jest oczko wiodące składam chustę na pół i tak wisi sobie naciągając się i schnąc. Prosta metoda, bo akurat ja nie mam możliwości na płasko ją przyszpilić do wykładziny czy dywanu.

 A jeśli...na skróty

A jeśli ....nadal wydaje Wam się, że to co tutaj Wam napisałam o ażurze jest dla Was za trudne. Przygotowałam dla Was wariant jeszcze prostszy, nadal z ażurem. Komu wersja pierwsza nie pasuje niech pójdzie na skróty.

Robicie body, czyli gładszą część chusty do takiego rozmiaru jak Wam już pasuje, żeby nie dodawać w ażurze na bokach i pośrodku oczek. Na przykład tyle oczek co poniżej. Potem tylko robimy azur

Przykład 1. 3 brzegowe, 150 oczek, srodkowe, 150 oczek, 3 brzegowe razem 307
Przykład 2.  3 brzegowe, 168, srodkowe, 168, 3 brzegowe razem 343
przykład 3 3 brzegowe 174, srodkowe, 174, 3 brzegowe razem 355

Potem tylko przerabiacie ażur, bez tych dodatkowych oczek.
Ażur który w poziomie powtarza się co 6 oczek
Ażur, który w pionie powtarza się co 7 rzędów (w zasadzie co 8 bo 8 to oczka lewe)
czyli mamy tak
rzedy 1-8
następnie możemy zostawić i wykończyć chustę. Będzie wtedy mało tego ażuru.
Więc możemy kolejne rzedy ponownie powielić
rzedy 1-8 ponownie
rzedy 1-8 ponownie
rzedy 1-8 ponownie
Wykończenie, punkt wyżej opisane zostało.
Wy decydujecie ile ażuru robicie, na wysokość.

No to trzymam kciuki :-)

No i jak ładna????
Moja wersja robiona według pierwszego sposobu
Ażur powielony mniej więcej 3 krotnie



 Taka chusta na małej czarnej sukni.


 Lekkość uzyskana dzięki grubym drutom

Jest naprawdę duża


Niebieska chusta i niebieskie niebo


 Mega ażurowa moim zdaniem

 Można się nią opatulić



Chusta jest na sprzedaż. Jeśli się komuś spodoba mail po prawej stronie bloga. Zapraszam.

2 komentarze:

Witam Cię serdecznie i dziękuję za pozostawienie komentarza :-)