środa, 20 czerwca 2012

Farbowanie tkanin w warunkach domowych.

No i stało się. Najnowsza bluzka zniszczona. Farba u fryzjera pociekła przy zmywaniu po plecach i zrobiła zaciek na pół tyłu. Co tu zrobić??? A i owszem. Po pierwsze pomyśleć i nie denerwować się. Po drugie kupić barwnik do farbowania tkanin ( jak w allegro wpiszecie w wyszukiwarkę barwniki do tkanin wyświetlą się wam różne, ja miałam ten z motylkiem- kolor turkusowy.) Po trzecie trzeba zająć czymś rodzinę, żeby nie przeszkadzała przy mieszaniu -gotowaniu w farbie tkanin.
Teraz kilka zdjęć z farbowania. Potrzebujemy emaliowany garnek i drewniana łyżkę.



 I po dosypaniu soli. Widać, że tkaniny wciągnęły kolor.


 

Spostrzeżenia i uwagi po farbowaniu oraz błędy jakie popełniłam
1.Najlepiej kolor przyjęły tkaniny bawełniane. Dosłownie wyszły ciemne, równo ufarbowane i ładne.
2.. Sól musimy mieć rozmieszaną, musimy wyjąć farbowane ubrania. Dolać sól i wymieszać. I dopiero włożyć tkaninę. Ja wsypałam do garnka- efekt sól wyżarła zacieki na dwóch bluzkach zanim się rozpuściła. Skąd wiem, że to sól zrobiła? Bo wcześniej podglądałam i kolor był równomierny.
3.Jeśli chcemy uszyć z białej materii bluzkę i zafarbować ją na np turkusowy, dobrze jest uszyć tę rzecz od razu nićmi w kolorze jaki chcemy uzyskać. Nici w 2 jasnych bluzkach pozostały białe pomimo farbowania.
4. Koronka bawełniana kapitalnie się farbuje. Zobaczcie same



 Poszła do farbowania ta nieszczęsna bluzka z zaciekiem. Była jasnoniebieska po farbowaniu wygląda tak.
 Zaciek się zlikwidował.

Przez ciekawość dołożyłam po kilku minutach farbowania jeszcze inną swoją ale tym razem białą bluzkę, po zastanowieniu dołożyłam jeszcze bluzkę córki.
Bluzka przed

 Bluzka po farbowaniu. Jeszcze jest wilgna. Pewnie jeszcze raz ja zafarbuję aby kolor wyszedł mocniejszy. I z solą postąpię tak jak pisałam.


Bluzka córki po farbowaniu. Nici pozostały białe. Bawełniana tkaninowa wstawka  wokół szyji lepiej przyjęła kolor niż reszta bluzki. Pójdzie do poprawki.


Pozdrawiam serdecznie nowe obserwujące blog osoby. Dziękuję za wszystkie uwagi i komentarze.
Dalsza część tego  posta tu.

55 komentarzy:

  1. Świetny pomysł, ale uważaj, farbowanie wciąga... ;))

    OdpowiedzUsuń
  2. ja tez mam poplamioną białą bluzkę ale zastanawiałam się czy plama nie zafarbuje się na ciemniejszy kolor? ładny kolorek Ci wyszedł pozdrawiam Basia

    OdpowiedzUsuń
  3. Farbowanie w garnku jest fajne. W liceum ciągle farbowałam dżinsy. Wszystko musiało być absolutnie czarne - taki wiek. ;o)

    OdpowiedzUsuń
  4. Długo szukałam takiego postu,żeby przefarbować obrus zrobiony
    z błękitnego bawełnianego kordonka - dziękuję. Proszę jeszcze
    o podpowiedź, jaki ciepły kolor by chwycił.

    OdpowiedzUsuń
  5. Błękitny bawełniany kordonek? Zależy jaki kolor byś chciała. Jeśli jakiś jasny to najpierw bym kolor wywabiła wybielaczem. A potem na jasny kolor wzięła jakikolwiek Ci pasuje. Farbka z motylem jest na 0,5 kg wsadu. Więc jeśli cięższy musisz wziąść co najmniej 2 torebeczki. Jeśli uzyskany kolor wyda Ci się za jasny. Można powtórzyć proces farbowania. Wtedy uzyskasz głębszy odcień- ciemniejszy po prostu. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Przypomniałaś mi młode lata, kiedy tylko tetra i białe podkoszulki były w sklepach. Farbowało się wtedy artystyczne plamy wiążąc sznurkiem supełki. Czasami kolory zostawały na skórze, ale kreacje były niepowtarzalne.Dzisiejsze barwniki chyba są lepsze.Dziękuję
    i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bluzki wyszły świetnie. Co do farbowania czy wybielania to niestety nitki nigdy się nie zafarbują i nie wybielą. Kiedyś wybielałam czarną czapkę fajny wyszedł kontrast bo materiał zrobił się kremowy a nitki czarne.

    OdpowiedzUsuń
  8. Rada na przyszłość. Jeżeli odzienie padnie ofiarą farby do włosów. Popsikać lakierem do włosów i wyprać. Od znajomej fryzjerki się dowiedziałam. Zastosowałam - skutecznie.

    AlaJ

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ala ta farba to do rozjaśniania pasemek . Psikanie lakierem by nie pomogło, bo miałam odbarwiony materiał do białego.

      Usuń
    2. A to "insza inszość", ale normalna farba schodzi bez problemu ;)

      AlaJ

      Usuń
  9. Nitka nie złapie koloru jeśli jest syntetyczna, to samo tyczy się tkanin.

    OdpowiedzUsuń
  10. Swoją drogą powiem że sól potrafi wybarwić tkaninę - mojego męża nowiutki bawełniany koszulka ma teraz zacieki pod pachami i na plecach (w miejscu gdzie do pleców przylegał plecak). Cały dzień wędrówki po górach w ciepły dzień zrobił swoje niestety ale pierwszy raz byłam świadkiem czegoś takiego. Ta uwaga z rozpuszczaniem soli bardzo mi się przyda ;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Fajna zabawa z farbowaniem :-) Pamiętam jak w zamierzchłych czasach szkolnych kupowałam tetrę, szyłam z niej bluzki, spódnice i farbowałam. Trzeba było bo w sklepach były pustki... Przypomniałaś mi to wszystko swoim postem :-)
    A przy okazji zapytam - wiesz, że od takich zdarzeń u fryzjera powinnaś zażądać odszkodowania? Oni są od takich przypadków ubezpieczeni. Takie rzeczy się zdarzają. Należy Ci się zwrot pieniędzy za zniszczoną bluzkę oraz zadośćuczynienie za straty.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz oczywiście rację. Głupio jednak tak mi było kłócić się z fryzjerką, do której chodzę od lat. Ale zgadzam się z Tobą. Za frajerstwo i brak asertywności się płaci... niestety.

      Usuń
  12. Witam a czy na bawełnianym sweterku też to zadziała kiedy przyjął granatowe zacieki z jeansu? Sweterek jest koloru ceglastego. Proszę o pomoc co mogę z tym zrobić. Mój nowy sweterek:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbowałabym go zafarbować. Bawełna dobrze przyjmuje farbę. Wzięłabym lekko ciemniejszy kolor farby niż sweterka. Różnica będzie odczuwalna przy praniu, bo będzie lekko puszczał farbę.
      Ale to chyba lepsze niz zmarnowana rzecz. Napisz jak sobie poradziłas :-)

      Usuń
  13. Witam

    Mam pytanie dotyczące nie tylko farbowania co rozjaśniania tkanin.
    Chciałabym rozjaśnić tkaninę z poliestru. Czy znasz jakiś sposób? Niestety moczenie w proszku nic nie dało. Po jednym praniu również nie widać różnicy w odcieniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Firanki np można odświeżyć w proszku do pieczenia. Daje się kilka opakowań do ciepłej wody do miski. Rozprowadza i wkłada firankę na dzień żeby poleżała. Nie wiem, czy podziałałoby to na tkaninę poliestrową, zależy co rozumiesz pod pojęciem "rozjaśniania". Jeżeli chodzi ci o firanki bardziej białe to zda to egzamin na pewno.

      Usuń
    2. Zależy mi na rozjaśnieniu zasłon (z ciemnego fioletu na średni lub jasny fiolet)

      Usuń
    3. Obawiam się, że taka sztuczka Ci się nie uda. Farbowanie dobre jest do tkanin naturalnych.

      Usuń
  14. czy ktoś ma pomysł jak z koloru oliwkowego uzyskać kolor turkusowy ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam. Jeśli materiał jest bawełniany. Jeśli jest bawełniany wrzucić w wybielacz. Odbarwić na maksa. Dobrze wypłukac i wyprac zeby odpłukała się chemia z wybielacza. A potem wysuszyc. I zafarbować na kolor jaki chcemy. Ale pamiętamy... ze tkanina farbowana recznie zawsze bedzie puszczac lekko farbe. Wiec zawsze pranie osobno i recznie.

      Usuń
  15. czy ze zwykłej białej bluzki wyjdzie takie coś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli jest bawełniana dobrze przyjmie kolor. Zachodzi jednak pytanie o nici jakimi jest uszyta bluzka? Jeśli będą sztuczne, bluzka przyjmie kolor farby, ale nitka pozostanie w takim kolorze w jakim jest teraz.

      Usuń
  16. ja chciałam zafarbować biała koronkową serwetkę na kolor beż lub złoty, czego powinnam użyć
    Pozdrawiam

    Karolina

    OdpowiedzUsuń
  17. Na kolor beżowy to zwyczajna herbata farbuje... Kolor złoty to już raczej farba. Jeśli jest bawełniana serweta. Dobrze przyjmie kolor.

    OdpowiedzUsuń
  18. czy ktoś mógłby mi doradzić w jaki sposób uzyskać kolor pudrowego różu? nadmienię, że zakupiłam barwnik "biel i kolor" w kolorze różowym, ale nie do końca chodzi mi o taki odcień ;/ czy ktoś ma jakiś pomysł?

    dodam, że muszę pofarbować cienki tiul oraz koronkę wyszywaną na tiulu (wszystko jest póki co w kolorze białym)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poeksperymentowałabym z proporcją barwnika w wodzi (rozcieńczony) i zrobiła próby na koronce, jaki kolor z jakiej proporcji wychodzi. Powodzenia!

      Usuń
  19. Witam, jeżeli szare spodnie bawełniane poplamiłam odplamiaczem to jak pofarbuję szarą farbą to wyjdzie jednolicie , czy plamy zostaną???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bym postąpiła dwufazowo. Najpierw ujednoliciła kolor spodni- np wrzuciła pod mocną kontrolą w wybielacz, jeśli są bawełniane powinny odfarbować się same z koloru.Pilnowałabym przekładała żeby równo "straciły" kolor. Potem bym dobrze wypłukała, wysuszyła następnie dobrze. Dopiero potem faza 2- przygotowałabym kąpiel farbującą i wrzuciłabym do farbowanie. Jeśli najpierw ujednolicisz tło, powinny dobrze w sensie równo złapać kolor. Powodzenia.

      Usuń
    2. Zapomniałam napisać to, co dla mnie oczywiste. Pisząc wybielacz mam na myśli kąpiel, czyli wodę z wybielaczem równo rozmieszane. Na tyle mocną, że zobaczysz że oddają kolor, czyli rozjaśniają się spodnie. Musisz tego pilnować, aby nie były za krótko ani za długo. Jak "tło" się zrówna, zakończ wyciąganie koloru.

      Usuń
  20. a samo farbowanie nic nie da?? nie pokryje plam?? boje sie ze odplamiaczem znisze spodnei :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słuchaj spróbuj po swojemu, co ci szkodzi. Spodnie i tak już zniszczone.

      Usuń
  21. odbarwic mozna specjalnym odbarwiaczem do tkanin ,nie zawiera chloru i jest bezpieczniejszy dla tkanin :-)

    OdpowiedzUsuń
  22. Witam,
    mam pytanie chciałabym odświeżyć kolor czarnej kurtki, takiej jesiennej, trochę jej się "zblakło" ze starości, a bardzo ją lubię, czy potraktowanie jej czarnym barwnikiem coś mogłoby pomóc ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno by pomogło. Jakiego koloru są szwy w kurtce? Jeśli czarne- śmiało farbuj. Najlepiej kurtka przyjmie kolor jeśli jest z naturalnych materiałów np bawełny. Oczywiście podszewka jeśli jest ze sztucznego materiału nie złapie koloru, ale na pewno jest dopasowana kolorystycznie do materiału wierzchniego, więc ciemna i śmiało możesz farbować. Potrzebujesz tylko naprawdę dużego garnka. Powodzenia.

      Usuń
    2. wszystko w niej jest czarne, podszewka sztuczna, ale ona i tak nie wypłowiała więc spoko ;p

      Usuń
  23. Dzień dobry, ja tu tylko z pytaniem o rzecz:
    Bluza w większości z bawełny, ale trochę domieszek poliestrowych w elementach, paski jasnoszare i fioletowe, czy pojechanie tego barwnikiem czarnym jak strach wrogów* zmieni ten kawałek ubrania?
    *ewentualnie jakims ciemnym: granatowym, fioletowym, zielonym czy innym w ten deseń

    OdpowiedzUsuń
  24. Bawełna przyjmie farbę, poliestrowe kawałki zostaną raczej takie jakie są. Kwestia jeszcze bawełny- czy jest 100% czy z domieszką poliestru i jeśli tak, to w jakiej części?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bawełny jest w zależności od 100 do 60%

      Usuń
  25. Witam a jeśli chodzi o sukienkę z tiulu i szyfonu która jest ecru czy probiwac na jakiś inny kolor?

    OdpowiedzUsuń
  26. Moim zdaniem nie przyjmie koloru, bo tiul i szyfon to sztuczne włókna. Ale zrobienie próby nie zawadzi.
    Jeśli ma pani kawałek tej tkaniny luzem, to zrobić prosze próbę. Ale moim zdaniem straci pani tylko czas.

    OdpowiedzUsuń
  27. droga ciaparo :)

    widzę, że się tutaj pisze dużo o tym, że tylko naturalne tkaniny złapią kolor po farbowaniu... co bardzo mnie zasmuciło :D ale chciałam się upewnić...

    otóż, kupiłam białe koronkowe rękawiczki, a dokładnie takie: http://allegro.pl/koronkowe-rekawiczki-biale-dlugie-panienski-1964-i5191033228.html nie wiem, co to za materiał, ale na pewno jakiś sztuczny. w każym razie - bardzo chciałabym je pofarbować na kolor écru/kremowy/perłowy/piaskowy/porcelanowy. i moje pytanie tutaj: czy w internecie uda mi się dostać taki kolor, czy muszę jechać do jakiejś hurtowni? a przede wszystkim, czy ta operacja z farbowaniem będzie w ogóle skuteczna???

    będę niezmiernie wdzięczna za odpowiedź :)

    pozdrawiam serdecznie,

    laura

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obawiam się, że syntetyczny materiał nie da się zafarbować, możesz dokonać jednak próby farbowania jeśli nie jesteś pewna z jakiego materiału są rękawiczki. Ponoć herbata farbuje na kolor słomkowy, w internecie znajdziesz na pewno info jak zafarbować w herbacie tkaninę. Farby w kolorze ecru do tkanin nie widziałam, ale farba z motylkiem na opakowaniu ma rożne kolory, może coś dopasujesz. Mozesz zakupu dokonać w internecie jeśli nie masz zadnej hurtowni obok siebie. Daj znac co wyszlo z rekawiczkami po farbie.

      Usuń
  28. :) bardzo dziękuję! będę próbować :D

    L

    OdpowiedzUsuń
  29. Witam! Mam małe pytanko ;) mam chustę do noszenia malucha 100% bawełna, kolor jasny niebieski, długość ponad 5m na 70cm. Jak ja zafarbować? I czy później podczas noszenia nie zafarbuje mnie i malucha? Do garnka sie nie zmieści, a jej jasny kolor zaczął mi troszkę przeszkadzać w użytkowaniu :( będę bardzo wdzięczna z odpowiedz ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisałam 3 posty o farbowaniu, ostatni jest o farbowaniu w pralce wiekszych gabartów. Ta chusta to taki wlasnie "duzy gabaryt", kup wiec farbe do farbowania w pralce. Zycze powodzenia. Nie powinna chusta farbowac Ci dziecka, ale ja sklanialabym sie do jasniejszych kolorow, bo granat czy czarny moze podbrudzac, bo z praktyki mojej te dwa kolory tak robią

      Usuń
  30. witam mam super ulubione jeansy w kolorze ecru, kremowe jak kolor lodów waniliowych są z fajnymi poszczepionymi dziurami uwielbiam je. ostatnio prałam je w pralce i wyciągłam z trzema kropami brązowymi z pralki nie wiem z czego albo je ubrudziłam, chodziaz nie widziałam wczesniej albo w pralce od czegos sie upaprały. próbowałam je sprac i nie bardzo wiec nałozyłam papke z vanisha oxi action i zostawiłam gdy wróciłam z pracy patrze super zeszł kropki wiec wrzuciłam do pralki zeby uprac wyciągam a tam w tych miejscach białe plamy ale sie wkurzyłam moje ulubione spodnie.i co teraz nie ma barwnika ecru nie znalazłam przynajmniej. jak go uzyskac? chce miec je w takim kolorze czytałam cos zeby w herbacie zamoczyc...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na jednym blogu znalazłam taką informację "Zaparzyłam dziesięć torebek, zostawiłam serwetkę w garnku na całą noc i następnego dnia czekała na mnie miła niespodzianka. Kolor brzegu nadal nieco się różni, ale nie jest to już strasznie drastyczna różnica i z ostatecznego efektu jestem zadowolona.
      Mój domowej roboty barwnik utrwaliłam płukaniem w wodzie z octem. Polecam Wam takie farbowanie bawełny i nie bójcie się, że będzie niejednolicie, bo naprawdę barwa rozkłada się ładnie."
      info pochodzi z tego bloga
      http://happyafterblog.blogspot.com/search/label/stylizowa%C5%82am%20si%C4%99%20%3Ap

      W przypadku spodni wzięłabym pogotowała te spodnie w tym wywarze na maleńkim ogniu. Podglądała bym zwłaszcza te miejsca plam, tym bardziej że nie masz pewności czy plamy będą równo pokryte.
      A myślałaś o aplikacji na te spodenki? Naszyciu jakiejś koronki ładnej w kolorze kremowym. Zamaskowała by te brzydkie miejsca?

      Usuń
  31. Witam :) pierwszy raz farbowałam także w zamierzchłych czasach (jak koleżanka wyżej) więc wiem jak to się robi .Wczoraj farbowałam białą ( w przeszłości ) bluzke 100% poliester na kolor turkusowy .Wyszła przepięknie !!!! .... ale ujawniły się plamy pod pachami -są po prostu ciemniejsze -jakby mokre.I teraz nie wiem co zrobić -

    OdpowiedzUsuń
  32. witajcie,
    a ja potrzebuję wybielić bolerko. Jest z koronki i tiulu, delikatne. Oryginalnie jego kolor to śmietankowy (nie ecru, jaśniejszy). Chcę, żeby było białe - myślicie, że da się zmienić jego kolor.? Wybielić je.? :)
    Bardzo proszę o wiadomości email :)
    justa_g15@op.pl

    OdpowiedzUsuń
  33. Witam:-) mam pytanie czy jak wloze zakiet w koloze ecru do wybielacza to wyjdzie bialy? I czy nie bedzie zaciekow? Z gory dziekuje za odpowiedz. Pozdrawiam:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli tkanina jest bawełniana to wyjdzie biały, ale pilnuj odbarwiania. Jeśli syntetyk
      Nie straci koloru.

      Usuń
  34. Witam, czy barwnik bedzie w stance zadarbiwac kurtke jeansowa ?

    OdpowiedzUsuń

Witam Cię serdecznie i dziękuję za pozostawienie komentarza :-)