poniedziałek, 30 grudnia 2013

Rogaty by ciapara-wzór


Rogaty by ciapara

Projekt i wykonanie by me
Polubiłam swetry rozpinane. Uważam, że w mojej garderobie najlepiej się sprawdzają. Ten projekt także będzie rozpinanym swetrem.
Włóczka ta  rozmiar 48/50 4 motki.
Warsztat
Druty odłączane z żyłką 150 cm 4 mm, dwie dodatkowe żyłki z nakrętkami na pozostawienie oczek na rękawy, druty także 4 mm na wykończenie rękawów i dołu.
Wzór
Oczka lewe (ścieg francuski) przy szyi i wykończeniu rękawów i na dole swetra.
Body swetra wykonane ściegiem gładkim pończoszniczym.
Dekoracyjny ażurowy dół i rogi swetra.
Wykonanie:
Techniki użyte
Dzianie swetra metodą bezszwową od góry. Dodawanie oczek na karczku na rękawy. Rękawy  wykonane bezszwowo. Rzędy skrócone przy obniżeniu przodu swetra przy dekolcie. Rzędy skrócone przy wykonaniu  tyłu.
Wykończenie przy szyi
Nabieramy na druty 124 oczka. Zaczynamy od szyi. Przerabiamy wzorem francuskim .Przy wykonaniu wykończenia (musimy uwzględnić już w nim dziurkę na guzik, bo pierwsze i ostatnie oczka będą jednocześnie plisą naszego rozpinanego swetra.) Same ustalamy na ile guzików chcemy mieć sweter i w jakiej odległości dziurki mają być. Opis tego nie narzuca nam tylko podpowiada. Same pilnujemy dziurek w plisie i odległości między nimi, aby były równe. Moje dziurki są z małe z 2 oczek.
Plisa
Pierwsze i ostatnie oczka będą plisą, czyli zapinaniem swetra. U mnie to odpowiednio 10 pierwszych i 10 ostatnich oczek. Strona damska swetra, ma dziurki po prawej stronie a guziki po lewej.  Same ustalamy sobie, na ile guzików ma być zapinany sweter. U mnie jest zapinany na … guziki. Dziurka jest z zakończonych 2 oczek i nabranych w nast. Rzędzie 2 oczek.
Karczek
Po wykonaniu wykończenia przy szyi, rozpracowujemy karczek swetra. Nabrane oczka są rozplanowane na bazę karczku w naszym swetrze- łącznie z plisą.
Moje podzielone oczka wyglądają tak (w przodach zawarte są oczka plisy, moja plisa ma 10 oczek)
24(przód w tym plisa)+2 (te oczka przerabiamy jako wzór francuski na każdej stronie prawe oczka*) +15 (rękaw) +2 (patrz opis *) +38 (tył) +2(patrz opis*) +15(rękaw) +2 (patrz opis*) +24(przód z plisą)
Sposób dodawania oczek na karczku (do podziału na rękawy)
Robótka na całym karczku, aż do uzyskania obwodu na korpus i rękawy będzie się nam rozszerzać. Ja oczka dodaję oczka przed i po 2 oczkach zaznaczonych w opisie karczka jako te 2 oczka „wiodące” zawsze przerabiane jako prawe oczka (wzór francuski)   jakby nasze po którego brzegach będą przyrastać oczka na rękawy.
Oczka dodaję, gdy przerabiam robótkę na prawej stronie (na prawych oczkach, gdy mam przed 2 oczkami wiodącymi) dodaję z rzędu poniżej oczko prawe wyciągnięte z nitki poprzecznej i od razu przerabiam jako prawe. I znowu za „oczkami wiodącymi” w ten sam sposób, gdy mam pierwsze oczko prawe, dodaję oczko prawe z wyciągnięte z nitki poprzecznej z rzędu poniżej  i przerabiam od razu jako oczko prawe.
 Tym sposobem w co 2 rzędzie na prawej stronie przyrastają mi oczka prawe w liczbie 8. Czyli na okrążeniu karczka dodaję łącznie na lewej stronie 8 oczek. Przypominam że dodawanie oczek robię  na prawej stronie swetra, czyli na oczkach prawych. Wtedy ładnie prawa strona swetra wygląda, a dodawane oczka nie są tak widoczne. Przed biustem dodaję co 4 rzędy także oczko po plisie (ta sama metoda) i przed plisą, aby dodatkowo na biuście sweter lepiej wymodelować.
Do linii biustu dodawałam po plisie także oczko, ale co kilka rzędów. Łącznie dodałam po obu stronach plisy 2*7 oczek.
Przeszłam na rozdzielanie oczek jak miałam na karczku następujące ilości oczek (podaję orientacyjnie, na niebiesko zaznaczyłam oczka rękawów):
-10plisa +oczka przodu 52+ 2 oczka franzuza
71 oczek rękawa przekładamy na inną żyłkę
- 2 oczka francuza+ tył 94 oczka+ 2 oczka francuza
- rękaw71 oczek przekładamy na inną żyłkę
-   2 oczka francuza+ przód  52 oczka+ plisa10 oczek.
Pod pachą dodałam po 4 oczka między oczkami francuza. Czyli na obwodzie na linii rękawów dodałam łącznie 8 oczek. A na korpusie mam tak 10+52+4+94+4+52+10=234 oczek
Dalej najpierw robiłam korpus swetra na oczkach dodanych pod pachą robiłam na boku 2 oczka francuskim ściegiem, aby modelować sweter pod pachą na bocznej linii.



Rękawy
Po rozdzieleniu oczek na korpus i na rękawy najpierw robię korpus potem rękawy. Rękawy mam: 71 oczek plus 2+2 oczek „wiodących” francuskich + 4 oczka dobranych pod pachą. Po nabraniu tego wszystkiego na drut 79 oczek. Do wysokości łokcia praktycznie przerabiam rękaw na prosto drutując bezszwowo. Potem zaczynam gubić oczka, na jego wewnętrznej części robiąc w co 2 rzędzie 2 oczka razem. Na zakończeniu rękawa dochodzę w ten sposób do 62 oczek. Dalej wykańczam rękaw oczkami francuskimi jak przy szyi.
Profilowanie rogów swetra
Na bokach swetra, od wysokości pasa zaczynam po obu stronach oczek francuza dodawać oczka.            Łącznie dodaję 4 oczka. Pod jedną pachą 2 oczka po obu stronach francuza i pod drugą w ten sam sposób. Robiąc w ten sposób -na obu bokach bioder powstają profilowane rogi. Ponieważ chciałam, aby  dół był delikatny po uzyskaniu rogów zaczynam przerabiać ażur według wzoru na końcu opisu.


                                                  
Legenda:
   kwadrat-   Oczko prawe
   kółko- Narzut
   trójkąt pochylony w lewo- 2 oczka razem na prawo, pierwsze na wierzchu
       trójkąt  pochylony w prawo- 2 oczka razem na prawo,  na wierzchu oczko drugie
       strzałka-  3 oczka razem na prawo, środkowe na wierzchu
 1,3,5,7… prawa strona robótki, strona z narzutami
2,4,6 nie pokazane na schemacie, lewa strona robótki, wszystkie oczka lewe
Po jednokrotnym przerobieniu wzoru, robiłam ażur z przesunięciem. Między listkami
Było 7 oczek, więc pomiędzy listkami robiłam raport jeden raz.
Po kolejnym wykonaniu całego wzoru, ponownie robiłam raport z przesunięciem, czyli listki między listkami. Do jego wykonania wykorzystujemy podany schemat.


8 komentarzy:

  1. Piękny sweterek ,super że zamieściłaś opis na pewno się przyda .
    Włóczka w wyrobie wygląda bardzo ładnie .
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda Ewo włóczka jest bajerancka. Byłam w nim ostatnio na spotkaniu i 3 osoby mnie oglądały :-) Jestem mega zadowolona z niego :-)

      Usuń
  2. Ale faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaajny!

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za opis - na pewno mnie się przyda :-)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Kasiu. Jesteś szczuplejsza możesz troszkę mniej oczek nabrać przy szyi na starcie. Ja lubię mały dekoldzik w swetrze...

      Usuń
  4. Super fajny sweter i w moim rozmiarze :-) Jeśli pozwolisz to skopiuję post z opisem, może w końcu odważę się duuuuuży projekt.
    Wszystkiego najlepszego robótkowego na nowy rok :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękny sweter, super kolory :)

    OdpowiedzUsuń

Witam Cię serdecznie i dziękuję za pozostawienie komentarza :-)