piątek, 27 marca 2015

Sweter bezszwowy od góry- Okrągły karczek/Circular yoke

Wstęp

Po opublikowaniu posta i odczytaniu komentarzy i przemyśleniu tematu, postanowiłam przeredagować ten post. Dlaczego?
Po pierwsze, jak zauważyła Antonina moje nazwanie Free Form, dowolną techniką wykonania karczka bezszwowego od góry, ma już swoją systematykę. Więc bez sensu jest nazywanie koła "kółeczkiem"- oczywiście jest to tylko przenośnia, ale dobrze odzwierciedla temat.
Po drugie Free Form istnieje w szydełku, jak zauważyła ElżbietaK w komentarzach. Można by to odnieść do drutów, ale patrz punkt pierwszy.
Po trzecie- Wy drogie czytelniczki. Zaglądacie do mnie, czasem chcecie się czegoś nauczyć,więc po co mieszać Wam w głowach nazywaniem czegoś inaczej, niż już  to funkcjonujące nazewnictwo.
Tak więc z tych względów i nie tylko post poniższy został po Waszych komentarzach uaktualniony.
Wszystkie wasze wpisy były dla mnie ważne, mądre i potrzebne i bardzo Wam za to dziękuję,
że jesteście, czuwacie i komentujecie, to dla mnie ważne.

Dzierganie bezszwowe od góry

Bezszwowe dzierganie bluzek metodą od góry, powoli wypiera do lamusa druty proste i bluzki powstałe tak, że potem trzeba je zszywać. Generalnie samo wyprodukowanie bluzki/swetra/tuniki tak nas dziewiarki eksploatuje, że większość z nas jak miała by pozszywać swój produkt, nigdy by go nie ukończyła. Pomijam także kwestię zwyczajnej wygody w dzianiu od góry:
-można bluzkę przymierzyć podczas produkcji
-można zobaczyć czy układa się dobrze na ciele już na etapie dziania, nie zaś na etapie po zszywaniu, powoduje to taką rzecz, że znacznie mniej sławetnych UFO-ków powstaje
-łatwiej odzyskać włóczkę z takich swetrów. Jak już decydujemy się na prucie, uzyskujemy włóczkę ponownie prawie powiedzmy w 90% taką jak przed dzianiem.

Jakie są metody dziania od góry?

Nie jestem pewna czy całkowicie wyczerpię temat, jak napiszę, że znam 3 metody dziania bluzek drutowych bezszwowo od góry.
A. Tradycyjny reglan.
Tu sprawa przyrostu oczek na karczku jest prosta, link zaś jest dla tych osób, dla których temat nie jest prosty.
B Reglan Schowany- tu dała bym także punkt, o reglanie "ukrytym" jest to tak opracowany wzór dziewiarski, że oczka na karczek nam przyrastają w wybranych miejscach, ale te miejsca są niewidoczne na  pierwszy rzut oka. Ilość 8 oczek  nam przybywa tak samo jak w klasycznym reglanie, ale miejsce tego dodawania oczek, nie jest tak bardzo widoczne dla niewprawnego oka.
Podlinkowałam tu swojego posta z takim właśnie wzorem bluzeczki.  Dla wprawnego dziewiarskiego oka, nie jest trudny do rozszyfrowania taki właśnie wzór karczka. Często wzory płatne mają w ten sposób opracowany reglan. Na nasze potrzeby (moje poglądowe opracowanie) nazwijmy go reglanem schowanym.

C. C Method
Link też pokazuje o co chodzi. Trochę inne rozwiązanie dodawania oczek. Inny kształt rękawa uzyskujemy. Pewnie lepsza dzianina dla osób wąskich w ramionach.

D Okrągły karczek/Circular Yoke czyli nic innego jak okrągły karczek. Linkuje grafiki z takim wzorem karczka, żeby zobaczyć jak dużo wzorów tutaj jest. Kto zna angielski może o Circular yoke poczytać pod drugim linkiem.
Kto woli czytać po polsku, musi ograniczyć się do mojego bloga, bo chociaż grafik jest dużo, sam okrągły karczek drutowy nie znalazłam,  osobnym postem opisany na polskim blogu. Jak ktoś takim linkiem dysponuje to poproszę posta uzupełnię. Na chwilę obecną znalazłam tylko na forum dyskusję.
O ile pamiętam także ja wykonywałam tą metodą już jeden sweter nie będąc wtedy tego do końca świadoma, o proszę chodzi mi o konkretnie  ten sweterek dla córki, rozpinany.

Circular Yoke/Okrągły karczek -ogólnie

Jest to takie wyprodukowanie karczka  do swetra/bluzki/sukienki metodą dobierania oczek i dziania od góry,  z dowolnym i swobodnym dodawaniem oczek tak, aby karczkiem dojść na wysokość ramienia, następnie rozdzielić oczka na korpus swetra i rękawy. Ewentualnie  dodać na rękawy   jeśli jest taka potrzeba,  kilka oczek  pod pachą, następnie dalej już dziergać osobno rękawy i osobno korpus swetra.


Jaki Circular yoke (CY)?

Karczek wykonany metodą CY może być:
-gładki wzorniczo i tylko przyrastają oczka, znanymi nam dziewiarkom metodami dodawania oczek tak, aby specjalnie nie było tego widać
-może być ze wzorem takim wypukłym, jak ja zaprojektowałam  w/w karczek, zobaczcie to sobie na zdjęciach.
-może być z każdym wzorem, np ażurowym czy jakimkolwiek innym, który sobie zaprojektujemy w naszej twórczej i kreatywnej głowie i pochowamy w widocznych dla nas miejscach dodawanie oczek. Czasem są one nieregularne. Stąd nazwa właśnie tego sposobu dodawania oczek na karczek.
Wracając do tematu
Karczek projektujemy sobie wzorniczo. U mnie jest to wypukły wzór gałązkowo- liściasty. Może być oczywiście dowolny wzór. Zastanawiamy się gdzie będziemy dodawać oczka tak, aby w robótce były mało widoczne. I produkujemy karczek.


Nie pokazywałam...

Dość gadania, teraz prezentacja mojego karczku w swobodnym dodawaniu oczek w tylko mnie wiadomym miejscu. Nie pokazywałam i nie publikowałam tego posta wcześniej, bo bluzeczka miała być niespodzianką zaskakiwanką i chciałam aby Erendis nie była uprzedzona do bluzeczki, bo wcześniej ją sobie na blogu obejrzała w każdym możliwym kawałku ;-)))

A pytanie dnia brzmi? 

Robiłyście tą metodą bluzeczki? Bo moja jest to pierwsza bezszwowa bluzeczka z okrągłym karczkiem i chociaż  Erendis napisała mi, że pierwsze jej odczucie jak zobaczyła bluzkę było "o jaka dziwna" to leży ponoć bardzo dobrze na sylwetce. Myślę, że niedługo zobaczymy osobiście jak leży.
Serdecznie Was pozdrawiam!

Bluzeczka na plaskacza pokazuję głównie karczek


 Liście na rękawie


 Podoba mi się ta "lewa" bluzeczka
lewa bo lewe oczka są na prawej stronie


Włóczka jest z mieniącą się niteczką


To jest podkrój szyi z przodu pokazany
Uzyskane obniżenie dekoltu metodą
rzędów skróconych




 Tak, liście są także na rękawach
Na rękawach niżej schodzą niż na karczku


 Tył swetra i karczka i wykończenia przy szyi

24 komentarze:

  1. muszę w końcu przysiąść i nauczyć sie takiej metody robienia swetra,
    o wiele bardziej ułatwiło by mi to pracę, bo nie lubię zszywać swetrów, zawsze to odkładam i tak powstają UFO-ki :0

    OdpowiedzUsuń
  2. Podziwiam Twoje swetry bezszwowe! Piękny!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Motyw liści znany. Ale ta wersja jest autorska. Dziękuję :-)

      Usuń
  3. Jak pierwszy raz zrobiłam sweter bezszwowo od góry, to wiedziałam, że w życiu już żadnego swetra nie będę zszywać :). Metody na C jeszcze nie przerabiałam, ale znam teorię i wydaje się tak samo prosta jak tradycyjny raglan. Raglany po prostu bardziej mi się podobają. Natomiast metodą FF robiłam niedawno sweterek z żakardem i pokazałam na blogu - wzór dropsowy, żakard rozpracowany tak, że oczka na raglan dodaje się równomiernie po całym obwodzie. Już w trakcie robienia byłam zachwycona tą metodą. Istnieje sporo wzorów takich swetrów, ale chyba nikt jeszcze nie nazwał tej metody po imieniu :))).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu także tak myślałam, ale jak Antonina zauważyła jednak nazewnictwo istnieje tak powstałego karczka. Okrągły karczek albo circular yoke. Okrągły karczek kołatało mi się to po głowie, ale jak widać nie dość dobrze by uznać to za nazwę takiego karczka.
      Dziękuję, że jesteście i komentujecie. Wiele osób wie więcej niż jedna ;-)

      Usuń
  4. Świetny zrobiłaś sweterek!
    Kiedyś popełniłam bardzo podobny, tylko rozpinany. O tutaj można go zobaczyć, by sobie porównać:
    http://caviarnia.blogspot.com/2014/03/oak-leaves-finish.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Jolu widziałam go wtedy jak go pokazywałaś. Śliczny!!! Moja wersja jest autorska. Wzór znany liści, ale ich rozmieszczenie i projekt końcowy jest mój.

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Dziękuję Elu powstał spontaniczne z głowy rozmiar S :-) Nowa właścicielka podesle zdjęcia na ludziu.

      Usuń
  6. Genialny ten karczek, myślę, że szczupłej osobie wypukłe listki dodadzą trochę kobiecych kształtów. Nazwa Twojej metody też mi się podoba, uważam, że się rozpowszechni, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo bym chciała. Linki do tego posta były by bardzo miłe. Uporządkowanie pewnych tematów nam dziewiarkom nie zaszkodzi. Tak bluzeczka jest na szczupłą kobitkę. Buziaki Iwonko

      Usuń
  7. Dobry post - porządkuje wiedzę na temat dziania od góry. Jednak metoda Free Form to nic innego jak z angielska: circular-yoke i tego bym się trzymała: czyli karczek swetra robiony na okrągło (oczka dodawane systematycznie w miejscach określonych przez projektanta np. swetra żakardowego czy strukturalnego; albo na żywioł - by się na końcu zgodziło). Gdzieś tam w czeluściach internetu znalazłam jeszcze dwie metody dziania od góry. Może kiedyś napiszę uzupełnienie do Twego posta.

    A sweterek w liście - piękny i oryginalny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo poproszę o post uzupełniający, będę czekać na niego. ;-) Dziękuję, że czuwasz i korygujesz jeśli jest taka potrzeba (a jak widać jest).
      Cieszę się, że mój sweterek Ci się spodobał. Mam nadzieję, że nowa właścicielka pięknie nam się w nim zaprezentuje. Serdecznie Cię pozdrawiam i bardzo dziękuję za głos w dyskusji!!!Pa!

      Usuń
  8. Piękny sweter! Mam nadzieję, że kiedyś mi się uda zrobić sweterek na drutach ;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno się uda! Trzymam kciuki, chcieć to móc ;-))))

      Usuń
  9. Free form bardziej się kojarzy ze stylem/techniką dziergania na szydełku, ale ---- przecież możemy nazywać to co same robimy jak chcemy :) sweterek bardzo ładny, taki dziewczęcy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elu ogromnie Ci dziękuję, za Twój głos w dyskusji ;-))) BYł dla mnie bardzo ważny! Pa!

      Usuń
  10. A ja chciałam dodać, że zdecydowanie lepiej prezentuje się na modelce :) Czyli na mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że znacznie lepiej :-) O niebo lepiej :-)))

      Usuń
  11. Przeczytałam - porządny kawał roboty wykonałaś.
    Wydaje mi się, że teraz jest to dość porządnie usystematyzowane. Widzę, że zgodziłaś się z moim nazwaniem dziania na okrągło (circular yoke); upierałabym się jednak by używać polskiej nazwy: "karczek robiony na okrągło".
    I mnie Free Form - faktycznie kojarzy się z szydełkiem.
    Robiłam bluzkę i sweter z karczkiem na okrągło, gdzie dodawałam oczka "na żywioł", z tym, że był to sweter robiony od dołu, a potem wszystkie elementy: przody plecy, rękawy robione na jednym drucie:
    o ten: http://uantoniny.blogspot.com/2011/06/turkusowe-szalenstwo.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wszystkie uwagi :-) Zaraz pójdę zobaczyć Twoje turkusowe szaleństwo.

      Usuń
  12. Fascynujący post :-) Dziękuję Ci za niego.
    Do tej pory dziergała swetry zszywane (dawno, dawno temu), reglan od góry i metodą na C. Zgadzam się z Tobą, że po co zszywać... Nigdy za to nie robiłam sweterka od dołu w całości - do góry.
    Za to okrągłego karczku nigdy nie robiłam, a bardzo mi się podoba :-) Szczególnie ten zrobiony przez Ciebie :-)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  13. No tak,wszystko pięknie - tylko sierota,jak ja niewiele jeszcze z tego rozumie:)).Biorąc pod uwagę,że robiłam na drutach we wczesnych latach osiemdziesiątych i ta przerwa nie przysłużyła się moim umiejętnościom .Ale linka wkleję na moim nieporadnym ( jeszcze) blogu
    Witam i podziwiam
    Iza

    OdpowiedzUsuń

Witam Cię serdecznie i dziękuję za pozostawienie komentarza :-)